Mangkuk, Madu dan Sehelai Rambut

29 September 2009

Ketika Nabi Muhammad SAW, Umar, Utsman dan saya berkunjung ke rumah sahabatnya saidina Ali dan istrinya Fatimah, ketika itu kami semua masing2 disuguhi madu yang berwadahkan mangkuk yang sangat cantik. tatkala pada mangkuk madu umar terdapat sehelai rambut, kmudian Rasul SAW berkata " wahai para sahabatku, buatlah sebuah perumpamaan dengan menggunakan mangkuk yang cantik ini, madu dan sehelai rambut.


kemudian Abu Bakar berkata " Iman itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik ini, orang beriman itu lebih manis daripada madu dan mempertahankannya lebih sulit daripiada meniti sehelai rambut.

kemudian Umar berkata " Kerajaan itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik ini, seorang raja lebih manis daripada madu dan memerintah kerajaan dengan adil itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.

kemudian Utsman berkata " Ilmu itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis daripada madu dan beramal dengan ilmu itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.

kemudian Ali berkata " Tamu itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik ini, menjamu tamu itu lebih manis daripada madu dan membuat tamu agar tetap senang dari kedatangannya hingga kepergiannya itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.

kemudian Fatimah berkata " Seorang wanita lebih cantik daripada mangkuk yang cantik ini, wanita yang berjilbab itu lebih manis daripada madu dan menjilbabi hati dan fikiran itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.

lalu...saya pun berkata " Hari raya Idul Fitri itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik ini, bermaaf-maafan di hari raya itu lebih manis daripada madu dan memaafkan orang lain dengan tulus itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut.

dan pada akhirnya Nabi Muhammad SAW berkata " Seseorang yang mendapatkan petunjuk untuk beramal itu lebih cantik daripada mangkuk yang cantik ini, beramal dengan amal baik itu lebih manis daripada madu dan berbuat amal dengan ikhlas tanpa mengharapkan imbalan itu lebih sulit daripada meniti sehelai rambut yang basah.


NB : Pada Kisah ini sebenarnya saya tidak ada di tempat kejadian.

dikutip dari : revoltv_faz@yahoo.com

0 comments:

pendapat Anda tentang blog ini ??